Jesteś tutaj
Home > PORADY Z ŻYCIA WZIĘTE > O czym pamiętać w czasie jazdy rowerem w upalne dni

O czym pamiętać w czasie jazdy rowerem w upalne dni

Lato bywa kapryśne zwłaszcza w klimacie umiarkowanym. Czekamy na ciepłe dni, bo lato to lato i fajnie jak jest słoneczne. Ładna pogoda zachęca do jazdy na rowerze, do dłuższych wycieczek. Podczas wypadów rowerowych w ciepłe i upalne dni zwróćmy szczególną uwagę na to, co dzieje się z naszym organizmem. Zadbajmy o siebie tak, żeby wycieczka i powórt do domu był przyjemnością.

Opalenizna „na kolarza” 

Ci, którzy dużo jeżdżą wiedzą o co chodzi. Kolarze mają białe „rękawiczki, skarpety, spodenki i koszulki”. Reszta opalona. Sama doświadczam tego co roku, a jest to po prostu konsekwencją jazdy latem. Natomiast pamiętajcie, że kolarska opalenizna to nie jest coś, co trzeba mieć. Opalenizna „na kolarza” nie robi z Was kolarzy. Skórę trzeba chronić. Badania wykazały, i pewnie o tym wiecie, że długotrwałe wystawianie skóry na działanie promieni słonecznych prowadzi do zwiększonego ryzyka wystąpienia raka skóry. U rowerzystów przebywających na słońcu wiele godzin to zagrożenie jest szczególnie duże.

tan-lines

Stosujecie kremy z filtrem. Ja bez kremu nie wyjeżdżam z domu, stosuję filtr 15, a Wy oczywiście dostosujecie coś do swojego rodzaju skóry. Smarujcie ciało około 20 minut przed jazdą i ponownie po godzinie czy dwóch. Pamiętajcie o takich miejscach jak kark, uszy czy twarz. Jeżeli macie możliwość unikajcie jazdy między 11 a 14.

To co nosisz to nie tylko moda

To co zakładamy na siebie ma znaczenie. Jeżeli planujecie jazdę w palącym słońcu starajcie zakryć jak najwięcej ciała. Obecnie można kupić ubrania wykonane z materiału z filtrem, tak, żeby chronić ciało, a jednocześnie żeby mieć jak największy komfort jazdy. Firma Pearl Izumi zaprojektowała nawet rękawki na gorące dni. Są one wykonane z lekkich materiałów chłodzących.

Danny Shane Arm Warmers
Danny Shane Arm Warmers
Pij właściwie

Nie wystarczy pić, trzeba to robić właściwie. Picie z rzadka i dużymi haustami niewiele daje. Zamiast tego starajcie się pić małymi łykami co 10 -15 minut, aby nie dać szansy odwodnieniu. Jeżeli zaczynacie odczuwać pragnienie, może to oznaczać, że czekaliście z piciem zbyt długo lub że piliście zbyt mało. Na rowerowy wypad zabierzcie więcej picia niż sądzicie, że będzie Wam potrzebne. Ważne jest też to, co pijemy, czysta woda nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Lepiej jest zrobić na przykład domowy napój izotoniczny. Poniżej przykładowy przepis:

1 litr herbaty typu Earl Grey
odrobina soli
łyżka soku z cytryny
30-80g miodu akacjowego, ilość wg. upodobania (miód akacjowy ma najwięcej fruktozy a więc łatwiej cukru łatwo przyswajalnego, co nas najbardziej interesuje)

Przerwy nie oznaczają słabości

Bóle i zawroty głowy to wczesne objawy ostrzegawcze związane z wyczerpaniem i odwodnieniem. Zatrzymajcie się jeśli Wasz organizm zaczyna się buntować. Znajdźcie cień i odpocznijcie, niech ciało trochę ochłonie. Starajcie się jednak unikać takich sytuacji, bo powrót do domu może być męczarnią, a kilometry będą się wydłużać jak z gumy. W czasie jazdy zaplanujcie co jakiś czas odpoczynek w cieniu.

Odpoczynek nad wodą
Odpoczynek nad wodą

Poszukajcie okazji na trasie na zjedzenie lodów, chwilę odpoczynku nad wodą, a może pauzę w lesie, żeby pogapić się na zielone. Pamiętajcie, że jazda ma być przyjemna.

W upalne dni pamiętajcie o zdrowym rozsądku. Nie starajcie się niczego udowadniać ani sobie, ani innym. Najważniejsze, żebyście wrócili zdrowi i zadowoleni.

Lato dopiero się zaczyna, życzę wielu wspaniałych wypraw rowerowych!

Zdjęcia: internet

2 thoughts on “O czym pamiętać w czasie jazdy rowerem w upalne dni

Dodaj komentarz

Top