Jesteś tutaj
Home > GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE > Pętla Szydłówkowska w wersji zimowej

Pętla Szydłówkowska w wersji zimowej

Wzgórza Szydłówkowskie położone są w północno-wschodniej części  Kielc, a główne wzniesienia to: Świnia Góra (346 m npm) i Góra Szydłówkowska (328 m npm). Trasa Pętli Szydłówkowskiej przebiega częściowo szlakiem pieszym wyznaczonym Wokół Kielc i fragmentem ścieżki rowerowej znad kieleckiego zalewu do Cedzyny.

Trasa przebiega częścią Kieleckiego Obszaru Chronionego Krajobrazu o nazwie Góra Szydłówkowska. Głównym walorem tego obszaru są liczne punkty i ciągi widokowe, z których roztaczają się we wszystkich kierunkach malownicze, szerokie i dalekie panoramy miasta oraz poszczególnych pasm Gór Świętokrzyskich.

Długość trasy 8 km, przewyższenia 39m. Trasa przebiega terenem z wyłączeniem 1,5 km odcinka drogi asfaltowej na terenie Ogrodu Działkowego.

Pętla Szydłówkowska to doskonała propozycja na zimową wycieczkę rowerową, która nie może trwać długo, ze względu na niskie temperatury. Te niecałe 10km to idealny dystans na zimowy wypad. Trasa widokowa mimo, że w mieście to zupełnie poza głównymi drogami.  Przyjemne mtb z elementami technicznymi.

Trasę zaczęłam od północnej strony Ogrodu Działkowego im. S. Żeromskiego, przy ogrodzeniu tuż przy ulicy Radomskiej. Prowadzi tędy żółty szlak pieszy Wokół Kielc. Znaki szlaku to kwadrat po przekątnej pomalowany na biało i żółto. Jedziemy szutrową drogą wzdłuż ogrodzenia, cały czas za znakami szlaku.

Po prawej ogród działkowy, po lewej widoki na Pasmo Klonowskie.

Widok na Pasmo Klonowskie

Po niecałym kilometrze szutrowa droga kończy się, teraz będziemy poruszać się ścieżką, cały czas mając po prawej ogrodzenie działek. Paręset metrów dalej znaki kierują nas do lasu. Podążamy za nimi oddalając się od ogrodu działkowego. Przejeżdżamy bajkowy las. Pięknie jest tu o każdej porze roku, natomiast zima jest najbardziej urodziwa.

Szlak prowadzi lasem północno-wschodnim zboczem Świniej Góry. Ścieżka na chwilę zbliża się do ogrodzenia działek i odbija w lewo po górę w kierunku wyrobisk-pozostałości po tutejszym kamieniołomie. Wyrobiska występujące na południowym i wschodnim stoku Świniej Góry są świadkami historycznej eksploatacji rudy żelaza oraz późniejszego wydobycia kwarcytów dolnodewońskich. Tu UWAGA! Poruszamy się krawędzią wyrobiska, trzeba zachować ostrożność.

Dojeżdżamy na górę kamieniołomu, nie jest to jednak szczyt Świniej Góry, ten znajduje się około 100 metrów dalej w kierunku północnym. Miejsce w którym się znajdujemy, góra wyrobiska kamieniołomu to znakomity punkt widokowy. Możemy podziwiać stąd wschodni kraniec Pasma Klonowskiego, Łysogóry z Łysicą – najwyższym szczytem Pasma Łygogórskiego i całych Gór Świętokrzyskich. Dalej Pasma Brzechwskie, Daleszyckie aż po Pasmo Dymińskie i najwyższe wzniesienie tego pasma- górę Telegraf, z charakterystyczną wieżą.

Widok z kamieniołomu na Świniej Górze
Panorama ze Śwniej Góry

Z punktu widokowego ostro w dół. Dojeżdżamy do polnej drogi, która prowadzi ponownie wzdłuż ogrodzenia działek. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej. To jednocześnie koniec Ogrodu Działkowego im. Stefana Żeromskiego.

Drogą asfaltową przejeżdżamy cały ogród działkowy, aż do głównego wjazdu. Tuż za tym wjazdem skręcamy w lewo na polną drogę prowadzącą wzdłuż ogrodzenia. Tu UWAGA. Droga zazwyczaj jest pełna kolein i zamarzniętych kałuż niewidocznych po opadach śniegu. Mniej więcej w połowie tej drogi mamy do wyboru dwie możliwości: pierwsza, jazda prosto po zamarzniętych wertepach, może być trudno, druga to zjechanie na ścieżkę tuż za siatką, równoległą do drogi polnej. Leciutko pod górę wspinamy się na zbocza Góry Szydłówkowskiej. Docieramy do końca działek.

Jeszcze kawałeczek prosto, mijamy dom. Dojeżdżamy do skrzyżowania z ulicą Ciekocką. Tu skręcamy w prawo i wjeżdżamy na ścieżkę rowerową prowadzącą znad kieleckiego zalewu do zalewu w Cedzynie. Jesteśmy na południowym zboczu Góry Szydłówkowskiej. Wzdłuż całego zbocza przebiega polna droga. Kiedyś w znacznie lepszym stanie, obecnie rozjeżdżona przez samochody mieszkańców pobliskich nowych domów. Tu UWAGA! Znów koleiny i zamarznięte kałuże, znacznie większe niż poprzednio. Może być ślisko.

Przed nami rozległa panorama na okoliczne pasma górskie i część Kielc, które możecie zobaczyć tutaj .

Polna droga zaprowadzi nas na drugi kraniec wzniesienia. Dojeżdżamy do poprzecznej ulicy Świerczyńskiej. Tu w prawo. Po obu stronach drogi już asfaltowej mijamy nową zabudową domów jednorodzinnych i szeregowych. Kiedy miniemy ostatnie domy droga asfaltowa odbija w lewo. My jedziemy w prawo w kierunku lasu. Jedziemy prosto, najpierw lasem, potem łąkami, ponownie na drugi kraniec Szydłówkowskiej Góry. Po wyjeździe z lasu przed nami widok na zalesioną Świnią Górę.

Dojeżdżamy do polnej drogi przebiegającej wzdłuż ogrodzenia działek. Do drogi, którą już jechaliśmy. Teraz pokonujemy ją w drugą stronę, ponownie dojeżdżając do asfaltowej drogi i głównego wjazdu na teren Ogrodu Działkowego. Znów podążamy za sznakami szlaku pieszego wokół Kielc. Przekraczamy asfalt i jedziemy ścieżką pod górę wzdłuż ogrodzenia.

Dojeżdżamy do miejsca, gdzie zaczynaliśmy. Trasa wokół Wzgórz Szydłówkowskich to ciekawa propozycja na zimową wycieczkę rowerową z pięknymi widokami.