Evelyn Hamilton przedwojenna kolarka długodystansowa

Evelyn Hamilton była wspaniałą kobietą i kolarką. Przez 100 dni codziennie pokonywała dystans 100 mil i udowodniła, że kobiety mogą dorównać mężczyznom w sprawności fizycznej i wytrzymałości.

Urodziła się 3 kwietnia 1906 roku jako Eveline Alice Alexandra Bayliss, córka Jana (policjant) i Alice. Najmłodsza z czworga dzieci, miała trzech starszych braci. Pięć lat po przedwczesnej śmierci matki, jako 22-latka Eveline poślubiła młodego pomocnika owocarza, John’a Henry’ego Hamiltona. Evelyn (jak się nazwała) wspominała, że jej kariera rozpoczęła się kiedy miała 20 lat, czyli w 1926 roku.

W 1931 Evelyn Hamilton wygrała pierwszy kobiecy wyścig sprinterski na pół mili i  trofeum Sporting Life na starym żużlowym torze Stamford Bridge. Prawdopodobnie sława Evelyn zapewniła jej udział w filmie „Sing As We Go” jako dublerka w scenach jazdy na rowerze znanej aktorki i piosenkarki Gracie Fields.

Nie wiadomo dokładnie kiedy, pod koniec 1920 roku lub na początku 1930 roku, poznała Clauda Butlera. Na zdjęciu z maja 1932 roku ma na sobie koszulkę z napisem Claud Butler. To właśnie Butler zorganizował i zasponsorował jej długodystansową wyprawę. 15 września 1934 Evelyn wyruszyła z Old Palace Yard w Westminster, żeby pokonać 1000 mil w ciągu siedmiu dni. W ciągu 84 godzin rzeczywistej jazdy pokonała dystans ze średnią prędkością ponad 12 mil na godzinę.

Ten pierwszy wielki sukces na długim dystansie sprawił, że Claud rozpoczął produkcję repliki roweru, na którym jechała Evelyn. Model nazywał się Miss Modern Model.

Rok później, w dniu 23 września 1935 r. ponownie żegnana przez Clauda, Evelyn jechała z Londynu do John O’Groats – 700 mil było pokonanych w cztery dni. Była już na tyle sławna, aby zostać pożegnaną również przez znanego polityka Bena Tilleta. Nakręcono filmik z wyjazdu na trasę i pokazywano w kinach.

W dniu 14 sierpnia 1938 Evelyn zakończyła kolejne wyzwanie – była to jazda 10.000 mil w 100 dni. Tym razem jednak wydaje się, że  Claud Butler nie był zaangażowany w to przedsięwzięcie. 

Rowerzystka w 1938 otworzyła sklep z rowerami przy Streatham High Road w Londonie. Sklep mieścił się tam aż do 1968 roku. Od 1970 do 1984 roku jako E. Hamilton Ltd. sklep sprzedawał skutery, motorowery i motocykle, ale Evelyn już nim nie kierowała. 

Czasy wojenne Evelyn pokrywa mgła tajemnicy. Plotka głosi, że przed wojną wyjechała do Paryża i była tam, kiedy miasto zajęli Niemcy. W wielu powojennych wywiadach (głównie w latach 1970 i 1980) Evelyn powiedziała kilka historii, o tym, że  pracowała jako kelnerka w kawiarni odwiedzanych przez gestapowców, mieszkała z Francuzem o nazwisku Fernand Maurice Helsen i ukradła tożsamość martwej kobiety, ponieważ jak mówi sama Evelyn, ona była poszukiwana. Opowiadała również, że była kurierem w Ruchu Oporu. Podobno podczas jednej z akcji została porwana, wyzwoliła się jednak zabijając porywacza pistoletem ukrytym we włosach uczesanych w koka, a potem uciekła do Anglii. Co z tego jest prawdą, prawdopodobnie nigdy się nie dowiemy. Z pewnością po wojnie była odznaczona Krzyżem Lotaryngii, co stało się jaj znakiem na ramie roweru wraz z nazwą „Lotaryngia Cycles „.

Wiele opowieści Evelyn budzi wątpliowości, podobno jej syna Niemcy wzięli do niewoli i nigdy więcej go nie widziała, babcia, a czasami mówiła, że matka była Francuzką, choć nie można znaleźć żadnych dowodów na francuskie korzenie ani od strony ojca, ani matki. Pozostaje też pytanie, kto prowadził sklep rowerowy, kiedy ona była w Paryżu? Co się stało z Hamiltonem? kto to był Fernand Helsen? O ile istnienie Jacka Hamiltona można potwierdzić, to Fernand Helsen nie istniał, choć Evelyn twierdzi, że wyszła za niego za mąż. Nazwisko Helsen pojawia się także na jej akcie zgonu.

Niepewne są także informacje co do tego, czy Evelyn miała dzieci. Podobno rok po ślubie z J. Hamiltonem, Evelyn urodziła syna, Jana Alfreda. Niestety w bardzo tragicznych okolicznościach dziecko zmarło dziesięć miesięcy później. Może to wydarzenie wpłynęło na równowagę psychiczną Evelyn i w efekcie na małżeństwo? Prawdopodobnie nie miała więcej dzieci.

W 1952 roku zdecydowała się na kolejną długodystansową wyprawę chcąc pobić własny rekord jazdy w 100 dni. Zdołała przejechać 12010 mil.

Wydaje się, ze to był jej ostatni kolarski wyczyn. Potem skoncentrowała się na prowadzeniu biznesu. Pod koniec 1960 lub na początku 1970 roku Evelyn przeniosła się do miasta Norfolk w Swaffham, gdzie pozostała aż do śmierci. Zmarła w wieku 99 jako Evelyn Helsen w dniu 29 maja 2005 roku.

Źródło: classiclightweights.co.uk/builders/evelyn-hamilton-builders.html, zdjęcia: internet.

Agnieszka Gruszczyńska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posted in Szosa and tagged , .

Dodaj komentarz