Nadmorski Szlak Hanzeatycki, czyli międzynarodowy szlak rowerowy wokół Bałtyku EV-10

Nadmorski Szlak Hanzeatycki to międzynarodowy szlak rowerowy wokół Bałtyku. Szlak oznaczony EV-10, a na terenie Polski R-10 przebiega dookoła Bałtyku, a powstał w ramach projektu szlaków rowerowych sieci EuroVelo. EuroVelo to projekt Europejskiej Federacji Cyklistów, którego celem jest budowa czternastu długodystansowych szlaków rowerowych biegnących przez całą Europę. Całkowita długość szlaków ma wynosić ponad 70 tysięcy km. Szlaki te mają sprzyjać rozwojowi turystyki rowerowej na całym kontynencie; budowane są w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system. 

Międzynarodowy Szlak Rowerowy wokół Bałtyku R-10, czyli Nadmorski Szlak Hanzeatycki to trasa o łącznej długości 7.930 km. Szlak ten łączy najważniejsze miasta nadmorskie. Rozpoczyna się w estońskim mieście Narva (ros. Нарва) położonym na granicy estońsko-rosyjskiej. Koniec szlaku to miasto Virolahti w Finlandii, przy granicy z Rosją. Z Narvy szlak prowadzi do Tallina, Haapsalu, następnie okrąża trzy estońskie wyspy: Hiiumaa, z której przedostajemy się na Saaremaa, a potem na Muhu, z której trasa wraca na stały ląd w Virtsu. Wzdłuż wybrzeża dostajemy sie do Parnawy, skąd podążamy na południe do granicy z Łotwą. Na terenie Łotwy EV-10 prowadzi przez Rygę, następnie nadmorską drogą do Ventspils i dalej do Lipawy, Kłajpedy aż do rosyjskiego Kaliningradu. Po przekroczeniu granicy wjeżdżamy do Polski.

Na terenie Polski szlak przebiega przez województwa: warmińsko-mazurskiego, pomorskie i zachodniopomorskiego. Przebieg szlaku R-10 na terenie Polski od wschodu, czyli granicy z Rosją: Braniewo, Frombork, Elbląg, Gdańsk, Sopot, Gdynia, Władysławowo, Łeba, Ustka, Jarosławiec, Darłowo, Mielno, Kołobrzeg, Rewal, Dziwnów, Międzyzdroje, Świnoujście. Mamy więc doskonałą okazję do przejechania przez najpopularniejsze polskie miejscowości nadmorskie. Tereny te są doskonałym miejscem do turystyki rowerowej. Różnorodne krajobrazy, wspaniałe jeziora, rzeki, piękne lasy, niewielkie urokliwe osady, parki narodowe, zabytki, to wszystko sprawia, że rowerowy szlak biegnący nad Bałtykiem ma do zaoferowania całą gamę zalet. Każdy znajdzie dla siebie coś specjalnego. Niewątpliwą zaletą jest również dość dobrze rozwinięta infrastruktura, z pewnością nie będzie problemu z noclegiem, czy zakupami.

Po przekroczeniu granicy polsko-niemieckiej kierujemy się na Greifswald, a następnie na wyspę Rugię. Wybrzeżem przez Wismar i dalej na wyspę Fehmarn. Dalej przez Kieli i Flensburg, który znajduje się w pobliżu granicy z Danią. Na terenie Danii przejeżdżamy wyspy Fionię, Langeland, Lolland, Falster, Mon i Zelandię, gdzie dostajemy się do Kopenhagi, a potem już do Szwecji. W Szwecji trasa rozpoczyna się w Malmo, dalej wybrzeżem do Ystad, Solvesborg aż do Karlskrony. Stąd drogą na północ przez Kalmar do Söderköping, a potem na północny- wschód przez Nyköping do Sztokcholmu. Mijamy stolicę Szwecji i wzdłuż wybrzeża Bałtyku podążamy na północ w kierunku Gävle, Sundsvall przez Umeę do Lulei i dalej do granicy z Finlandią. Granicę szwedzko-fińską przekraczamy w mieście Tornio. Nadbałtyckimi drogami jedziemy na południe do Oulu, Raahe, Kokkoli do Vasy. Dalej ciągle na południe do Turku. Zmieniamy kierunek na wschodni i udajemy się do Helsinek, a stąd na wschód do Virolahti w pobliżu granicy z Rosją, gdzie szlak EV-10 kończy się.

Szlak arcyciekawy, chociażby ze względu na różnorodność mijanych krajów i krajobrazów. Podróż przez kraje byłego ZSRR, kraje zachodu i Skandynawię to mieszanka inspirująca i niezwykle atrakcyjna dzięki rozmaitości wrażeń, jakich z pewnością nam dostarczy. 

Źródło: cycling.waymarkedtrails.org

Zdjęcia: polskiecentrumspa.pl, morzeprzygody.eu, klimatycznykolobrzeg.pl, sq3mka.bikestats.pl, ottofive.

Posted in TRASY ROWEROWE EUROPY, TURYSTYKA and tagged , .

Dodaj komentarz